Australia

Chinese-Australian billionaire undertakes ABC in a spy attack

E-mail claims a more prominent “sexy” spy on a television show where ABC producers attacked journalists as “little” by Chinese-Australian billionaires during a defamation battle. He revealed that he urged him to take it up.

Dr. Chauchakwing blamed public broadcasting on Tuesday in a 2017 Four Corners report. He claims to have portrayed him as a Chinese Communist spy.

He sued ABC for defamation and told federal court that the program, seen by one million people, damaged his reputation and caused him heartache and health problems.

A Chinese-born but Australian citizen, Dr. Chau’s lawyer, said a joint study by ABC and the Sydney Morning Herald suggested that he sought a “quid proquo” for generous political contributions and philanthropy. I told the court.

Dr. Chau said he had a breakdown after the show aired in June 2017 and couldn’t sleep or eat for days, which hurt his business.

“I was very distressed because the content of this program was completely organized,” Dr. Chau said through an interpreter.

“I am a legitimate businessman and never do anything wrong with Australia.

“All my donations made in Australia were public and transparent and all were in compliance with the Australian Constitution.

“There were no requirements associated with donations, and I was not a member of the Chinese Communist Party.”

ABC lawyers pointed out that Dr. Chau had not been charged and that he had denied any misconduct, the story said.

Dr. Chau argues that the story includes six defamatory attributions, including betrayal of Australia, serving the Chinese Communist Party, and engaging in espionage.

He also said the story implies that he made a political contribution to promote China’s interests and paid a bribe of $ 200,000 to then-President of the United Nations General Assembly John Ash. I will.

Barrister Bruce McClintock SC read an email exchange between producer and journalist Nick Mackenzie. Mackenzie was encouraged to place the “sexy stuff” about ASIO briefings more prominently in the script of the program.

“As is often the case with this type of journalism, neither Fairfax nor ABC could control the tabloid instinct,” said McClintock.

Dr. Chau was awarded $ 280,000 in damages last year after winning another defamation proceeding against The Sydney Morning Herald.

Dr. Maclintok described Dr. Chau as an “extraordinary” person who has recovered from poverty and is well known for his generosity.

Chau, founder and chairman of the Kingold Group, is best known in Australia for donating $ 20 million to the Institute of Technology to build the Dr Chau Chak Wing building designed by Frank Gehry.

In 2015, he bought a 6-level mega condominium from James Packer for $ 60 million. This is believed to be the highest price paid for Australian real estate at the time.

McClintock said the program portrayed Dr. Chau as an “international mysterious man,” suggesting that he was “lucky” not charged.

“It’s a shame this is happening in Australia because some Australians don’t fully understand the wealthy men who are generous benefactors,” McClintock said.

“If we were in the United States, where wealthy people are always giving out money, like Bill Gates, the situation might be different.

“But like ABC, the little people in this country tend to think that benefactors like Dr. Chau need some concrete benefit, but that’s not the case.”

The previous hearing of Justice Rheas continues.

Source link

Back to top button